söndag

Ord för dagen den 8 april - Johannes 2

"GÖR VAD HAN ÄN SÄGER TILL ER"

Dagens bibelläsning: Johannesevangeliet 2
 "Gör vad han än säger till er" (Joh 2:5 FB)

Det var Bröllop i Kana. Jesus skulle snart göra sitt första under där han förvandlade vatten till vin. Maria säger till tjänarna: "Gör vad han än säger till er".
Varje gång Jesus gör ett under, också i våra dagar, verkar det behövas en lydig människa som "gör vad han än säger till er".

-Hälp mig i dag att göra vad du säger och låta din kraft, kärlek och närvaro manifesteras.
==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att lyssna så jag kan höra vad du säger till mig idag

ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE
När vinet tog slut...
Först och främst kanske det är svårt för oss att förstå att Jesus förvandlar vatten till vin då vi lever i en kultur där 10 procent av befolkningen har alkoholproblem. Vi skulle i vår tid kanske önska att Jesus gjorde tvärtom, att han förvandlade vin till vatten. Men det kanske inte var samma problem på den tiden som det är idag.
   Men i den här berättelsen är det då problemen hopar sig som Jesus träder in på scenen. Det var naturligtvis en katastrof för dem som inbjudit till bröllopsfesten att vinet inte räckte till alla gästerna.    
   Man kan förstå desperationen hos de ansvariga. Jesu mor förstod problemet och talar om det för Jesus "De har inget vin" (vers 3).
   Fram till dess hade man klarat sig bra och kunde bekymmerslöst glädja sig åt bröllopsfesten. Men då alla mänskliga resurser och möjligheter tar slut, då allt hopp är ute, är det som det finns utrymme för Guds mirakler.
   Vi ser detta i många olika händelser i Bibeln. Då Abraham och Sara hade blivit så gamla att allt hopp var ute för att de skulle kunna få sin efterlängtade och utlovade son, då kommer Gud!
Till eftertanke:
Varför ser vi så lite av Guds under ibland oss idag? Är det för att vi kan klara så mycket själva? Vad tror du?

Jesus rensar templet
Här ser vi en annan bild av den saktmodige Jesus vi oftast möter i evangelierna. Här ser vi en aggresiv Jesus som driver människorna framför sig med en piska. 
Till eftertanke:
Vad tror du ligger i uttrycket: "Iver för ditt hus skall förtära mig" (vers 17). Upplever du ibland något liknande för Guds sak?

Tecken och under
Två gånger står det i kapitlet att mäniskorna kom till tro (vers 11 och vers 23). Båda gångerna står det att det var på grund av de tecken Jesus gjorde. Det står inte att det var på grund av Jesu förkunnelse.
Till eftertanke:
Vilken betydelse tror du tecken har för att människor ska komma till tro idag? Tror du det är nog att presentera evangeliet i ord, eller behövs det något mer än ord?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar