lördag

Ord för dagen den 3 februari - Matteus 24

VAR BEREDD!

Bibelläsning: Matteusevangeliet 24 
Var därför vaksamma. Ty ni vet inte vilken dag er Herre kommer. (Matt 24:42 FB)
Var därför också ni beredda! Ty i en stund när ni inte väntar det kommer Människosonen. (Matt 24:44 FB)

I Matteus 24 håller Jesus sitt stora tal om denna tidsålders slut. Den värld vi lever i kommer inte att bestå för evigt. Jesus säger: "Himmel och jord ska förgå, men mina ord skall aldrig förgå" (Matt 24:35 FB).

Ingen av oss vet när det ska ske eller hur det ska ske. Men, om du visste att Jesus skulle komma tillbaka i morgon, hur skulle du då leva i dag?

Då du har svarat på den frågan. Lev så!

-->  Mannakorn att tugga på under dagen: Jesus ska komma tillbaka

********************************
Översikt/kommentar

I Matteus 24 talar Jesus om den sista tiden och vad som kommer att hända i förbindelse med Jesu återkomst. 

Vers 3-14 En tid med mycket lidande
Då Jesus beskriver händelserna i förbindelse med att "himmelen och jorden skall förgå" (vers 35) talar han om "födlovåndor" (vers 8). Det handlar inte om att allt tar slut, då skulle Jesus kanske ha talat om jordens "dödskamp", men födslovåndor talar om att något nytt ska komma, en ny himmel och en ny jord.
Den sista tiden kommer att präglas av krig, hungersnöd och jordbävningar (vers 7). De kristna kommer att förföljas och misshandlas många kommer att "komma på fall" (vers 10), och kärleken kommer att svalna hos de flesta (vers 12).

Vers 15-28 ´Förödelsens styggelse´Här hänvisar Jesus till Daniels bok. ´Förödelsens styggelse´ talar om att Jerusalem och Templet kommer att förstöras. 
Jesus fortsätter att beskriva den stora vedermödan som ska komma i Ändens tid: "Ty då skall det bli en så stor nöd att något liknande inte förekommit sedan världens begynnelse" (vers 21)

Vers 29-51 Jesus kommer tillbaka
Efter den stora vedermödan kommer Jesus tillbaka med stor makt och härlighet.
Jesus uppmanar oss att vara vaksamma, eftersom vi inte vet vilken dag han ska komma (Vers 42).
   Jesus använder också en bild av fikonträdet som bär tecken på vår. Bilden tolkas ofta som att den generation som ser fikonträdet (Israel) få liv igen, inte ska förgås innan allt detta har skett (Vers 34.)
  Himmelen och jorden kommer att förgå, men Jesu ord ska aldrig förgå (Vers 35).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar