söndag

Ord för dagen den 18 februari - Markus 7

ATT ÄRA GUD I HJÄRTAT

Bibelläsning: Markusevangeliet 7
"Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig." (Mark 7:6 FB)

Det är så lätt att vår relation med Herren blir ytlig och bara demonstreras i det yttre. Att vår lovsång och tillbedjan bara finns i munnen, men aldrig bottnar och når ner i djupet av vårt inre.

Det är viktigt att ära Gud med våra läppar. Det ska vi göra. Men om vår lovsång inte kommer från hjärtat är det en falsk tillbedjan.

Gud söker hjärtan som hängivet vill leva i relation med Honom själv.

==> Mannakorn att tugga på under dagen:  
Jag vill ära Gud i mitt hjärta, och utifrån mitt hjärta vill jag ära Gud med vad jag säger och vad jag gör. 

************************
 Översikt/kommentar

Vers 1-23 Kontroverser med fariséer och skriftlärda
Här händer det igen. Fariséerna och de skriftlärda anklagar Jesus för att hans lärjungar inte tvättar händerna före maten enligt de äldstes stadgar.
Jesu svar är att fariséerna upphäver Guds bud och ersätter dem med människostadgar (vers 7-8)
Sedan undervisar Jesus om att det som orenar människor är inte det som kommer utifrån, utan det som kommer inifrån hjärtat. Därifrån kommer de onda tankar som föder synd (vers 21-23).
Till eftertanke:
Håller du med om att all synd börjar i våra tankar? Om det är så, vad kan vi göra för att motverka de tankar som leder till synd?

Vers 24-37 Jesus befriar en som är besatt och botar en dövstum
Till eftertanke:
-> Det verkar som om Jeusus först inte är villig att hjälpa kvinnans dotter. Varför är han det? Vad är det till slut som gör att Jesus agerar?
-> På vilket sätt botar Jesus den dövstumme mannen? Varför gör han så?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar