lördag

Ord för dagen den 1 september - Efesierbrevet 6

ÄR DU RUSTAD?

Bibelläsning: Efesierbrevet 6
"Tag på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp." (Ef 6:11 FB?
"Tag därför på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot på den onda dagen och behålla fältet, sedan ni fullgjort allt" (Ef 6:13 FB)


Är du rustad? Det pågår en andlig strid och du behöver vara beskyddad. Den andliga vapenrustningen består bland annat av:
-att hålla sig till sanningen (v.14)
-att vara villig att lyda Herren (v.15)
-att hålla fast vid tron (v.16)
-att hålla fast vid Guds ord (v.17)
==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att i dag sätta på mig Guds vapenrustning "under ständig åkallan och bön" (v.18)


ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Barn och föräldrar - Slavar och Herrar - Vers 1-6
Det lönar sig alltid att behandla andra väl och att underordna sig Guds bud. Med budet om att hedra sina föräldrar finns ett löfte om välgpng och ett långt liv (vers 2-3).
  Mathew Henry skriver i sin bibelkommentar att "apostlarna såg som sin uppgift att undervisa slavar och herrar om hur de skulle behandla varandra för att minska de skadliga effekterna av slaveriet, till dess att slaveriet senare blev avskaffat genom inflytandet från kristna." 
Guds vapenrustning - Vers 10-24 
Vi ska ta på oss Guds vapenrustning. Det är en aktiv handling som inte sker automaitskt av sig själv (vers 11). Vi ska också ta på oss hela Guds vapenrustning, för vad hjälper det väl att ha en hjälm på huvudet då vi får en pil i hjärtat (vers 11).
   Vi måste också vara medvetna om att vi inte strider mot människor (vers 12), utan mot ondskans andemakter i vårt och andras liv. Satan önskar gärna få oss att börja bekämpa varandera, men då handlar det inte längre om den andliga striden. 
   Den enda delen av kroppen som var oskyddad på den romerske soldaten var ryggen. Då vi ger upp och flyr striden lämnar vi också vårt beskydd.
   Det som håller ihop hela rustningen är sanningen (vers 14).
Till eftertanke:
- Om sanningen saknas faller det mesta av rustningen av oss. På vilket sätt kan man säga att det är sanningen som håller ihop rustningen?
- Gå igenom de olika delarna av rustningen och förklara hur vi tar på dem och hur de fungerar i striden. 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar