onsdag

Ord för dagen den 15 augusti - Galaterbrevet 1

FÖRSÖKER JAG STÄLLA MIG IN HOS MÄNNISKOR?

Bibelläsning Galaterbrevet 1
"Är det människor jag nu försöker få på min sida - eller Gud? Eller försöker jag ställa mig in hos människor? Om jag fortfarande ville vara människor till lags, skulle jag inte vara Kristi tjänare." (Gal 1:10)

Visst känns det skönt att vara accepterad och omtyckt av människor. Men Paulus skriver att han måste välja. Om han strävar efter att vara människor till lags är han inte längre Kristi tjänare.

Vem vill jag vara? Vill jag vara Kristi tjänare, eller vill jag kompromissa och vara människor till lags? Vem vill jag helst ha på min sida? Gud eller människor? Vilka praktiska konsekvenser får mina svar på dessa frågor för mitt liv?

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Lev så du behagar Gud!


ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Presentation -Vers 1-5
Här börjar Paulus brevet till galaterna med att presentera sig som utsänd av Gud och inte av människor (vers 1)
Till eftertanke:
Hur skulle du presentera dig om du skulle skriva brev till en församling?

Ett annat evangelium - Vers 6-12
Här uttrycker Paulus stor förvåning över att galaterna avfallit till "ett annat evangelium" (vers 6), ett förvrängt evangelium (vers 7). Paulus är verkligen upprörd över detta och uttalar till och med förbannelse över dem som predikade detta evangelium. Paulus kommer längre fram i brevet tillbaka till vad detta andra evangelium egentligen handlade om.
Till eftertanke: 
Finns det strömningar idag som tangerar begreppet "ett annat evangelium"?

Paulus vittnesbörd - Vers 13-24
Paulus vittnar om hur han tidigare förföljde de kristna och hur han blev omvänd och kom in i  den tjänst som Herren redan i moderlivet hade utvalt honom till (vers 15).
Till eftertanke:
Vad kan du tänka dig att Gud har utvalt dig till att utföra här på jorden?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar