måndag

Ord för dagen den 23 juli - Första Korintierbrevet 13

AVUND

Bibelläsning: Första Korintierbrevet 13"Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst, den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda." (1 Kor 13:4-5 FB)

Kärleken avundas inte. Vilken befriande tanke! Det kommer alltid att finnas de som är duktigare, vackarare, rikare, mer framgångsrika än jag.

Men min kallelse och uppgift i livet är inte att försöka bli en dålig kopia av någon annan. Min uppgift är att använda det jag är och vad jag har fått på ett sätt som ärar Gud.

==> Mannakorn at tugga på under dagen: Tack Gud att du har skapat mig till att vara mig själv. Hjälp mig idag att använda det jag fått och det jag är för att ditt rike ska få tillväxa på jorden.

ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE 

Balans - Vers 1-3
Det finns två kapitel i Bibeln som har som huvudtema Andens övernaturliga gåvor. Där handlar det om att förlösa den kraft och de resurser som den helige Ande har i mig. Men mellan dessa två kapitel om Andens gåvor kommer ett kapitel om Andens frukt (Du kan läsa om de nio beståndsdelarna i Andens frukt i Galaterbrevet 5:22-23).

Det är som om Bibeln vill balansera vårt längtan att förlösa Guds kraft med det som är viktigast Kärlek. Jesus demonstrerade gudsrikets kraft då han gjorde under och tecken. Men det hade inte varit till någon hjälp för oss om han inte hade gjort sin största gärning i kärlek: "Ty så älskade Gud världen att han gav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv" (Joh 3:16).

Vissa tider och i vissa sammanhang har man betonat kraften och Andens gåvor. Andra tider och i andra sammanhang har man betonat Andens frukt. Jesus hade båda och han vill att vi ska manifestera båda. Han ber oss inte att välja. Vi ska ha samma sinnelag som Jesus (Fil 2:5), och vi ska göra samma gärningar som Jesus (Joh 14:12).
Till eftertanke:
Hur är det i ditt liv och i ditt sammanhang? Lever ni i en rätt balans mellan mellan kraften och sinnelaget?

Summan av undervisningen i de tre första verserna är: Allt bli fel om det inte bygger på kärlek!!

Hurdan är kärleken? - Vers 4-7
Sedan följer en beskrivning av hurdan kärleken är. Kärlek är inte bara en känsla.
Kärleken är
- tålig och mild
- avundas inte
- skryter inte
- är inte uppblåst
- uppför sig inte illa
- söker inte sitt
- brusar inte upp
- tillräknar inte det onda
- gläder sig inte över orättfärdigheten
- har sin glädje i sanningen
- fördrar allting
- tror allting
- hoppas allting
- uthärdar allting
Till eftertanke:
Läs långsamt igenom listan över vad kärleken är. På vilka områden har du störst behov av att förändras?

På väg mot det fullkomliga - Vers 8-13
Vår kunskap och vårt bruk av Andens gåvor, som till exempel profetera, är inte fullkomligt. Vi ska frimodigt förvänta att Anden ger sig till känna genom oss, men samtidigt vara medvetna om att Gud använder ofullkomliga redskap. Men en dag ska vi möta Herren ansikte till ansikte och då inträder fullkomligheten. Till dess får vi vara en bristfällig spegelbild av den Herre vi älskar och tjänar.
"Mina älskade, vi är nu Guds barn, och vad vi skall bli är ännu inte uppenbarat. Men vi vet att när han uppenbaras, kommer vi att bli lika honom, ty då får vi se honom sådan han är." (1 Joh 3:2)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar