onsdag

Ord för dagen den 18 april - Johannes 10

LIV I ÖVERFLÖD

Bibelläsning: Johannesevangeliet 10"Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd. " (Joh 10:10 FB)

Jesus kom för att ge oss liv, ja, liv i överflöd. Men hela tiden utsätts vi för tjuvens, djävulens, försök att stjäla och förgöra det goda som Gud ständigt vill att jag ska leva i. Några dagar kanske lyckas tjuven  bätte än andra...

-Hjälp mig att avslöja tjuvens gärningar i mitt liv och att i stället leva i det liv Jesus ger till mig.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Liv i överflöd.

ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Fåren känner igen hans röst - Vers 4
Här talar Jesus om sig själv som herden och om oss som följer honom som får. Det finns ting som kännetecknar Jesu efterföljare. De känner igen hans röst (vers 4).
Mediaforskare säger att vi idag tar emot mellan 3.000 och 10.000 budskap per dag i form av vägskyltar, reklampelare, ljud och ljus och allt möjligt annat. För några generationer tillbaka var det så många intryck man tog emot under ett helt liv. Idag tar vi emot så många budskap varje dag. Men ändå säger Jesus att vi ska kunna känna igen hans röst bland alla andra.
Till eftertanke:
På vilket sätt brukar du höra Herrens röst i vardagen? Har du några exempel?

Liv i överflöd - Vers 10
En kamp pågår i ditt liv varje dag. Satan gör sitt jobb, som är att stjäla slakta och döda. Han vill stjäla den frid, glädje och kraft som vi har i Kristus. Jesus å andra sidan har kommit för att ge oss liv. Inte bara liv så vi kan överleva, utan liv i överflöd.
Till eftertanke:
På vilka områden kan jag få uppleva Jesus överflödande liv?

Jesu får lyssnar till hans röst - Vers 27
Lyssna är lite mer än att bara höra. Man kan höra mycket omkring sig utan att lyssna. Lyssna är mer aktivt. Vi ställer in oss för att kunna höra. I lyssnandet är vi ivriga att få höra för att vi ska kunna följa det vi hör.
Till efteranke:
Det är inte nog att bara höra. Vi måste lyssna och ta konsekvenserna av det vi hör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar