torsdag

Ord för dagen den 8 mars - Psalm28

VILKA ÄR DINA STARKA SIDOR?

Bibelläsning:
"HERREN är min styrka och min sköld, på honom förtröstade mitt hjärta." (Ps 28:7 FB)

På anställningsintervjuer får den arbetssökande ofta svara på frågan "Vad är dina starka sidor?"
Nu var David inte på antällningsintervju då han skrev psalm 28, men han deklarerar klart var han har sin styrka:
-HERREN är min styrka (vers 7)
-HERREN är sitt folks styrka (vers 8)

Herren var Davids styrka och på Honom förtröstade han.

Det är gott att ha sin styrka förankrad i något utanför mig själv. Något som inte förändras med mina känslor eller min dagsform. Något som är fast och pålitligt och som jag verkligen kan förtrösta på.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Herren är min styrka!
__________________
Översikt/kommentar

Psalmen har två delar
Den första delen (vers 1-5) är ett förtvivlat rop på hjälp. Om psalmisten inte får svar blir han lik dem som far ner i graven.
Den andra delen (vers 6-9) är ett tack för bönhörelse. Allt missmod är borta. Nu finns bara tacksamhet.
Till eftertanke:
- Vad är det som psalmisten så desperat behöver hjälp med?
- Vad är det han tackar för i den andra delen?
- Kan du ge exempel från ditt eget liv på liknande bönhörelse?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar