söndag

Ord för dagen den 18 mars - Luk 11

BE OCH NI SKALL FÅ

Bibelläsning: Lukasevangeliet 11
"Jag säger er: Be och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas" (Luk 11:9-10 FB)

Detta kapitel handlar mycket om bön. Det innehåller Herrens bön (v.1-4), det handlar om uthållig bön (v.5-8) och där finns starka löften om bönhörelse (v.9-13).

Ibland kan det kännas som om vår bön inte ger några resultat. Det kan kännas som om våra ord faller rakt ned på marken eller försvinner i tomma intet.

Men vi får hålla fast löftet från Gud. Gud hör varenda bönesuck och Han säger till oss: "Be och ni skall få".

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Guds öra är vänt till mig
_______________________
Översikt/kommentar

Det handlar om bön
Kapitlet börjar med att Jesus var på en plats och bad (vers 1). Jesus prioriterade verkligen den enskilda bönen till sin Far i himlen. Då lärjungarna förstod hur viktig bönen var för Jesus bad de att Jesus skulle lära dem att be. Jesu svar var den bönen är det som vi brukar kalla FaderVår.
I den bönen ber vi att Gud ska förlåta våra synder, eftersom vi förlåter andra människor (vers 4). I parallellstället i Matteusevangeliet förklarar Jesus sammanhanget mellan den förlåtelse vi ger ut och den vi tar emot: "Ty, om ni förlåter människorna deras övertrtädelser, skall er himmelske Fader förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser." (Matt 6:14-15). Om vi inte ger ut förlåtelse kan vi alltså inte heller ta emot förlåtelse. Guds förlåtelse är inte villkorslös, den bygger på att vi ger förlåtelsen vidare till andra människor. Vi måste ge ut för att kunna ta emot. Dagens avsnitt har rubriken "Be och ni skall få". Avsnittet skulle lika gärna kunna heta "Ge och ni skall få".
Till eftertanke:
Kan du ge fler exempel på principen att du får efter hur mycket du är villig att ge vidare?

Uthållig bön
Vi finner här fler löften om bönhörelse:
- Be och ni skall få (vers 9)
- Ty var och en som ber, han får... (vers 10)
- Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge den helige Ande åt dem som ber honom (vers 13)
Till eftertanke:
Vad kan vi lära om bön genom dessa löften?

Guds rike är här
Vi kan läsa på många ställen i evangelierna att Guds rike är nära (Matteus 3:2), men här säger Jesus inte att Guds rike är nära, nu säger han att det är här. Jesus säger att de under Jesus utför är beviset för att Guds rike är här.
Till eftertanke:
Hur kan vi idag manifestera att Guds rike är här och nu?

Jesus går tillräta med fariséerna
Jesus säger att
- de bryr sig mer om utsidan (hur det ser ut) än insidan (hur det är på riktigt), vers 40
- de ger tionde (det yttre), men visar inte kärleken till Gud (det inre), vers 42
- de vill gärna sitta på den främsta platsen och synas, vers 43
De skriflärda har i alla tider förföljt och dödat profeterna, vers 49-50. Detta har de gjort från Abel till Sakarja, genom hela historien. Jesu Bibel hade samma böcker som vi har i vårt Gamla Testamente idag, men inte i samma ordningsföljd. Abel fanns i Bibelns första bok och Sakarja i den sista boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar