tisdag

Ord för dagen den 13 mars - Lukas 8

"NÅGON RÖRDE VID MIG"

Bibelläsning: Lukasevangeliet 8Jesus frågade: "Vem var det som rörde vid mig?" Då alla nekade, sade Petrus: "Mästare, folkmassan trycker och tränger sig inpå dig." Men Jesus sade: "Någon rörde vid mig. Jag kände att kraft gick ut från mig." (Luk 8:45-46 FB)

Det var mycket folk som trängde på och Jesus stod i centrum. Men det var bara en person som rörde vid honom.

Så kan det kanske upplevas ibland. Många människor kan vara samlade. Det kan vara underbar musik, lovsång och bra predikan. Men ändå kanske du inte nådde fram och rörde vid Jesus.

Många gånger kanske vi bara rör vid de kristna "sakerna" antingen vi är ensamma eller tillsammans med många. Det kan vara bibelläsning, bön och lovsång. Men ändå kankse vi inte "träffar" Jesus.

- Gud skapa i mig en längtan efter att verkligen möta dig och inte bara de yttre "sakerna". Hjälp mig att vara så angelägen så att jag inte ger mig förrän jag nått ända fram och fått röra vid dig. Och att du rört vid mig.

==>  Mannakorn att tugga på under dagen: Gudslängtan. Vad innebär det för mig idag?
______________________
Översikt/kommentar

Vers 1-3 Kvinnorna som följde Jesus
Då Jesus vandrade från stad till stad och från by till by och predikade är vi vana att de tolv följde med honom. Men det var fler som följde Jesus på vandringen och här nämns några kvinnor vid namn som var med Jesus på vandringen.
Till eftertanke:
Vilka var det som följde Jesus och hur många var de? Vet vi något mer om någon av dessa kvinnor?

Vers 4-18 Liknelsen om såningsmannen
Säden är Guds ord och den sås i fyra olika jordmåner:
- Vid vägen
- På stenig mark
- Bland tistlar
- I god jord
Till eftertanke:
Beskriv människorna med olika mottaglighet. Vad är problemet och vad kan vi göra åt det?
Kan det vara så att vi representerar olika jordmån olika dagar? Vilken jordmån är jag idag?

Vers 19-21 Jesu familj
Jesus definierar vilka som tillhör hans familj.
Till eftertanke:
Vilka två kännetecken finns det på att tillhöra Guds familj? Var befinner jag mig då det gäller de två kännetecknen?

Vers 22-25 Jesus stillar stormen
Lärjungarna hade blivit mycket förskräckta i den stora stormen. Då Jesus stillat stormen säger han till lärjungarna "Var är er tro?"
Till eftertanke:
Hur är det med min tro, då det börjar blåsa i mitt liv?

Vers 26-39 Jesus botar en besatt
Då Jesus hade botat den besatte säger han till honom att vända tillbaka hem och berätta allt vad Gud har gjort med honom.
Till eftertanke:
Ofta ger Jesus uppmaning till dem han botar att inte berätta vad som hänt. Varför ber han mannen som varit besatt att berätta allt?

Vers 40-56 Jesus uppväcker Jairus dotter
På väg till Jairus hus var det en kvinna som rörde vid hörntofsen på Jesu mantel så att kraft gick ut från Jesus. Jesus säger till henne: "Min dotter, din tro har frälst dig."
Till eftertanke:
Varför säger Jesus att det var kvinnans tro som frälste henne? Var det inte Jesus som frälste henne?

Då Jesus senare ska gå in till Jairus dotter, som då var död, fick bara några få följa med in till den döda flickan.
Till eftertanke: Varför fick inte fler följa med in?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar