torsdag

Ord för dagen den 22 februari - Psalm 22

"...DU SVARAR INTE..."

Dagens bibelläsning - Psalm 22
"Min Gud, jag ropar om dagen, men du svarar inte, och om natten, men jag får ingen ro." (Ps 22:3 FB)

Ibland kan vi kanske uppleva det som om våra böner faller platt ned. Det kan kännas som om det inte finns någon som bryr sig eller ens lyssnar på vad jag ber. Många av psalmerna uttrycker detta med ord som "Varför?" eller "Var finns du Gud?"

Men Jesus vet vad du går igenom. Han har själv varit där. Jesu förtvivlade rop "Min Gud, min Gud varför har du övergivit mig?", finns även med i denna psalm (vers 2).

Men det är inte bara så att han har varit där. Jesus finns hos dig också idag i de mörkaste stunderna - även om du inte känner det så.

Vi kan också få uppleva detsamma som psalmisten. Bönen för med sig resultat. Psalmen avslutas i en helt annan sinnesstämning än den börjar: "Han föraktade inte den förtrycktes elände och såg inte på honom med avsky. Han dolde inte sitt ansikte för honom, när han ropade lyssnade han till honom.
Från dig kommer min lovsång i den stora församlingen.
" (vers 25-26) 


==>  Mannakorn att tugga på under dagen:  Herren är här. I mörka dagar och i ljusa.

Till eftertanke:
Har du upplevt detsamma som psalmisten i denna psalm? Ge exempel på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar