tisdag

Ord för dagen den 20 februari - Markus 9

"VARFÖR KUNDE INTE VI?"

Bibelläsning: Markusevangeliet 9När Jesus hade kommit inomhus och lärjungarna var ensamma med honom, frågade de: "Varför kunde inte vi driva ut honom?" Han svarade: "Detta slag kan endast drivas ut med bön." (Mark 9:28-29 FB)

Varför kan inte vi? Jesu svar var att det fattades bön. Jesus själv kom just från gemenskapen med sin far på härlighetens berg.

Det kan kanske vara så att våra "varför-kunde-inte-jag" beror på att vi tillbringar för lite tid i Herrens gemenskap, där han får vägleda oss, utrusta oss och inspirera oss.

Det var aldrig meningen att vi skulle utföra Guds verk utifrån våra egna resurser och förmågor. Bara den som är totalt beroende av Gud och hans kraft kan vara med att förlösa Guds kraft i livet.

Det är många saker som är omöjliga för människor att utföra. Men för Gud är allting möjligt (Mark 10:27).

-->  Mannakorn att tugga på under dagen: "Allt förmår den som tror" (vers 23)

____________________
Översikt/kommentar

Vers 1-13 På förklaringsberget
Uppe på Förklaringsberget möts lärjungarna av Moses och Elia. Men hur kommer det sig att de kan vara med på Förklaringsberget? Är inte de döda och ska vara i dödsriket till uppryckelsens dag (2 Tess 4:16)?
Ja, vi vet att Elia inte dog en naturlig död. Han fick åka direkt till himlen (2 Kung 2:11). 
Men hur var det med Moses? Ja, det var något mystiskt med Mose död. Vi kan läsa att Gud själv begravde honom och att ingen vet var den graven finns (5 Mos 34:6).
Vi kan också i Nya Testamentet få reda på att det var en tvist mellan ärkeängeln Mikael och djävulen om Mose kropp (Judas brev 1:9). Tydligen vann ärkeängeln den tvisten och Moses kunde komma direkt till Jesus i himlen.

Vers 14-29 Efter förklaringsberget
Då Jesus är på väg ned från förklaringsberget möter han några av sina lärjungar som hade misslyckats med att hjälpa en man att bota hans son.
Det verkar som om Jesus anser att lärjungarna borde ha klarat av den situationen för han säger: "Du släkte som inte vill tro" (vers 19)
Till eftertanke:
Jesus förebrår inte sina lärjungar för att de inte kunde tro, utan för att de inte ville tro. Fundera över vilken betydelse viljan har för vår tro.

Vers 30-37 Vad finns i dina tankar?
Jesus talar än en gång om sin förestående död (vers 31). Medan Jesus talar om vad som kommer att hända med honom, är lärjungarnas tankar fyllda av andra saker. De diskuterar vem av dem som är störst (vers 34)
Till eftertanke:
Vad är det som fyller mina tankar? Är det att jag ska framhävas eller att Guds rike ska växa?

Vers 38-50 Jesus talar om vem som är för honom och om frestelser och förförelser
Jesus talar till sina lärjungar om vem som är för och vem som är mot dem.
Jesus talar om straffet för den som förför en av dessa små.
Jesus talar om salt som förlorat sin sälta.
Till eftertanke:
Salt är en bra sak säger Jesus. Men om det förlorat sin sälta, hur ska det då få sältan igen?
Hur är det med oss idag? Är vi salt utan sälta? Hur får vi sältan tillbaka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar