torsdag

Ord för dagen den 11 januari - Psalm 4

FÖRTRÖSTAN TROTS OMSTÄNDIGHETERNA

Bibelläsning -Psalm 4
"När jag är trängd ger du mig utrymme" (Ps 4:2 FB)
"Ni skall veta hur förunderligt HERREN tar sig an den fromme. HERREN hör när jag ropar till honom." (Ps 4:4 FB)

Psalm 4 uttrycker tröst och förtröstan även om omständighterna inte är de bästa.

-Då vi är trängda från alla håll, vill Herren ge oss utrymme.(v.2)
-I svåra tider visar det sig hur förunderligt Herren tar sig an oss (v.4)
-Vi får förtrösta på Herren under livets alla förhållanden (v.6)

Smaka på ordet förtröstan. Förtröstan innebär en fast punkt bortom mina känslor. En fast punkt bortom mina tankar och intellekt. En fast punkt bortom mina omständigheter.

Smaka på ordet för-tröstan. Att visa tillit före. Att förtrösta på Gud är att visa tillit innan vi sett honom gripa in.

Utifrån denna förtröstan avslutas psalmen med aftonbönen:
"I frid kan jag lägga mig ner och sova, ty du, HERRE, låter mig bo i trygghet." (v.9)


-- >  Mannakorn att tugga på under dagen: "Förtrösta på Herren" (vers 6)

***************************
 Kommentar

Det pågår en kamp om psalmistens tankar.
-Å ena sidan upplever han sig skymfad av människor runt omkring som ljuger om honom. Hur ska man kuna försvara sig mot lögner?
-Å andra sidan finns en förtröstan på att Gud hör hans böner och öppnar en väg för honom

Då psalmisten tänker på dem som vill skada honom och göra honom illa uppmanar han sig själv att inte synda, att inte ge tillbaka. Han säger till sig själv "Var stilla" (vers 5). Istället för att bli upprörd vill han göra det som är rätt: "Förtrösta på Herren"(vers 6)

Vad ska vi fokusera på? Kampen om våra tankar pågår ständigt. Det vi fokuserar på blir det liv vi lever i våra tankar, och det vi tänker blir så småningom det vi är.
___________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar